Onlangs interviewden wij Simone van Gool-Leenhouwers, accountmanager van Tibelly. Lees snel verder om meer te weten te komen over het merk Tibelly en de ontwikkeling hiervan.
Wat zijn uw dagelijkse werkzaamheden voor Tibelly?
Ik bezoek alle zonweringspecialisten in Nederland om het Tibelly zonweringdoek te promoten en ik voorzie ze van de benodigde informatie. Dit houdt in dat ik de collectie presenteer, het stalenmateriaal in de showrooms up-to-date houd, de specialist informeer middels nieuwsbrieven en ze (telefonisch) te woord sta in het geval van vragen.
Wat is de oorsprong van Tibelly? Hoe lang bestaat het merk al?
Tibelly is in 2000 opgericht door AVZ. Deze groothandel in o.a. zonweringsystemen zag de vraag naar een betrouwbare leverancier van hoogwaardig zonweringdoek alsmaar toenemen. Zij besloten dit gat in de markt te vullen en dit is al bijna 20 jaar een succes!
Waarom is Tibelly juist de laatste jaren zo gegroeid?
De collectie is een aantal jaren geleden rigoureus op de schop gegaan. We hebben afscheid genomen van verouderde dessins en kleuren, en hebben de collectie opnieuw samengesteld. Er is daarbij goed gekeken naar de wensen en trends in Nederland. In tegenstelling tot andere merken is Tibelly namelijk speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse markt. Tegelijkertijd is het logo en de totale uitstraling van het merk gemoderniseerd. Vanaf die tijd zijn wij ook gestart met een marketingcampagne om de collectie meer te promoten onder de zonweringdealers in Nederland. Daarnaast hebben wij geadverteerd in diverse woonbladen en tuinmagazines zoals VT Wonen, Home & Garden, Tuin & Co en Linda. Uiteraard is de kwaliteit van het doek goed, en dat zorgt voor mond-tot-mond reclame. Tevens is Tibelly een fijn merk om mee te werken voor de dealer. Praktisch ingedeeld boek en alle doeken leverbaar voor dezelfde prijs.
Hoe is de nieuwe collectie, welke in 2017 gelanceerd is, tot stand gekomen?
Al in 2015 zijn wij de collectie gaan analyseren; welke kleuren verkopen goed, welke niet en waarom niet. Zo is bepaald welke dessins zijn komen te vervallen. Vervolgens hebben wij samen met de designers van de weverij nieuwe dessins ontworpen en de nieuwe kleuren uitgezocht, welke samen met de bestaande en populaire doeken de nieuwe collectie vormen. Vervolgens heeft de marketingafdeling de nieuwe uitstraling ontworpen voor de stalenboeken, hangstalen, folders en website.
Wat is het verschil tussen de zonneschermdoek kleuren die momenteel veel worden verkocht in vergelijking met kleuren die 5 of 10 jaar geleden veel werden verkocht?
De laatste 5 jaar zie je dat met name de kleur grijs heel populair is. 10 Jaar geleden zag je meer de traditionele kleuren zoals rood, geel en donkergroen. Ook werden er toen meer fantasiedoeken verkocht. Er wordt nu meer gekozen voor rustige dessins; unidoeken, brede blokstrepen en strepen in ton-sur-ton kleuren.
Wat zijn de nieuwste innovaties en technieken op het gebied van zonneschermdoekconfectie?
Je ziet dat steeds meer zonweringdoeken worden verlijmd in plaats van gestikt. Door deze techniek is het doek op de naden waterdicht en gaat het bovendien langer mee. Doordat het stiksel tegen de omkasting aan schuurt vertoont deze namelijk eerder gebreken dan een verlijmd doek. Het is bovendien mooier dankzij de plattere naden. Ook het naadloze Uni XL doek van Tibelly wint steeds meer aan populariteit.
Wat is de reden dat Tibelly het KWF steunt en welke resultaten zijn tot nu toe behaald?
Huidkanker is de snelst groeiende vorm van kanker in ons land. Het wordt veelal veroorzaakt door teveel blootstelling aan schadelijke uv-straling. Het is raadzaam om jezelf goed te beschermen en zo nu en dan de schaduw op te zoeken. Tibelly zonweringdoek biedt schaduw en bescherming. Deze link heeft ons doen besluiten een steentje bij te dragen en voor elke verkochte meter zonweringdoek €0,05 te doneren aan het KWF. Inmiddels heeft de actie al ruim €158.000,- opgebracht.
Hoe ziet u de toekomst van Tibelly? Welke ontwikkelingen kunnen we de komende jaren verwachten?
Naast bescherming en sfeer zorgt zonwering ook voor energiebesparing. Doordat duurzaamheid een alsmaar belangrijker thema wordt, verwacht ik dat we ook in de toekomst zullen blijven groeien met Tibelly. Dit zien we bijvoorbeeld al bij onze zeer populaire screendoekcollectie. Voor de komende jaren zullen we ons daarnaast blijven focussen op het behoud van kwaliteit van de doeken en op nieuwe confectietechnieken.